Sida 5 . Copyright Erik Boberg
- Att pat får utrymme ger denne känsla av att vara sedd och hörd , men det är intervjuaren som till sist avgör vad som är relevant.
- Träffa någon som kan lyssna:
Viktigt att sätta patienten i centrum.
- Att yrkespersonen tror på berättelsen:
Respektera patientens
personliga verklighet
- Känna sig sedd och bekräftad:
Låt personen bakom berättelsen få tillräcklig plats.
- Kunna lita på yrkespersonen och dennes kunskaper:
Var kunnig, tydlig och pålitlig.
- Forskning stödjer
att en samtalsmetodik med riktade, slutna frågor, inte sparar tid för intervjuaren.
-
Inviterande och öppnande frågor
för att
på ett diskret
sätt styra informationsflödet ger
relevant information
och
god kontakt
med patienten.
- Tänk på kroppsspråket, framåtlutad i stolen ger ett mer intresserat intryck.
- Följsam och konfronterande:
Var följsam för att skapa kontakt, men inte så att du blir undfallande och undviker att diskutera känsliga ämnen. Om ett känsligt ämne skall diskuteras, skall patienten förstå att frågan är viktig. Senare i samtalet är det ofta mer lämpligt att vara konfronterande.
- Optimal spänning:
Skapa en konstruktiv frustration hos patienten, en vilja att fortsätta samtalet för att denne fortfarande har obesvarade frågor. Undvik att förmedla slutsatser i början av samtalet då dessa då baseras på lösa grunder.
- Patientens produktivitet indikerar kontakten:
Utförliga svar, bemödar sig att samverka indikerar god kontakt.
- Allt för tidigat ställa
preliminära diagnoser
.
-
Otålighet
.
-
Reducera patientens problem
till ett typfall ur psykopatologin.
- LÃ¥ta de
personliga värderingarna lysa igenom
i sättet vi ger gensvar på patientens berättelse.
- Bli neutral
och
kyligt
avvisande.
- Visa irritation
, genom att låta aggressivt ifrågasättande, tillrättavisande, kritisk, nedlåtande.
-
Visa
det
om man känner sig attraherad
av patienten, bete sig
charmerande
på ett förföriskt sätt.
- Att sympatisera
med patienten. Se nedan.
- Empatifällan:
Att engagera sig i patientens situation till den grad att man till slut delar dennes uppfattning om verkligheten (se nedan).
- Flykt och ångestlindrande beteende:
Härbergera patientens berättelse utan att ta till handlingar för att minska din egen ångest.
- Låta olustkänslor som väcks under samtalet
inverka på förhållningssättet gämtemot patienten, och på hur vi reagerar.
- Deprimerad patient ger en negativt förvanskad bild
- Upprymd patient ger en förskönad bild
- Pat måste vara konkret:
Nöj dig inte med ”inget har lyckats för mig”, ”vårt äktenskap håller på att ta slut”, ”jag har sånt flyt just nu”, ”jobbet fungerar kanonbra!”
- Anamnesen riskerar att bli en blandning av vad som hände vid förra depressiva skovet och vad som hände den här gången.