Sida 1 . Copyright Erik Boberg
- Autistiska syndrom utgör en glidande skala med Aspergers syndrom i den mer välfungerande änden och Autism i den andra.
- Social interaktion:
Oförmåga. Empatistörning med oförmåga att läsa av sociala situationer, ansiktsuttryck, gester, verbal och icke-verbal kommunikation.
- Kommunikation:
Entonigt, gällt och skanderande språk. Perfekt grammatik. ”På bättringsvägen” = gatuadress. Mimikfattigdom, stereotypa leenden, stel, genomborrande blick.
- Begränsade och repetitiva beteenden och intressen (fantasifattigdom):
Extrema intressen (väderrapporter, tågtidtabeller, skräcködlor etc). Tvingar på omgivningen intressen på tjatigt och malande sätt. Patienterna finner nöje i upprepningarna och fixeringarna.
- Aspergers syndrom saknar:
Signifikant försening av språklig utveckling (enstaka ord vid 2åå, kommunikativa fraser vid 3åå), samt försenad kognitiv utveckling.
-
Samtal med anhöriga
(förälder/syskon) oundgängligt för diagnos.
-
Familjär anhopning
talar för genetisk komponent.
-
Prevalens:
4 promille.
-
Manlig dominans:
2-3:1
- Till stor del
okänd.
- Hjärndysfunktion eller kromosomavvikelse:
I 60% av fallen. Hjärndysfunktionen ffa prefrontalt, ett område som är viktigt för social interaktion.
- De flesta kan leva ett förhållandevis
normalt och självständigt liv.
- Sekundärt kan de få
depression, paranoida symptom, asteni, tvångssyndrom eller missbruk.
- Kriminalitet:
Udda intressen + oförmåga till inlevelse riskerar att ge lagöverträdelser. Dock saknas uppsåt att skada andra.
- Ej behandlingsbart
vare sig med psykofarmaka eller psykoterapi.
- Avlasta föräldrar och patienten själv
från skuldkänslor.
- Specialpedagogik
i skolan. Denna kan ta tillvara de speciella intressena och kunskaperna som patienterna ofta har.
- ADHD =
Attention Deficit Hyperactivity Disorder
- ADD =
Attention Deficit Disorder
- DAMP =
Dysfunktion i fråga om Avledbarhet, Motorik och Perception. Vidare begrepp som även innefattar motorisk klumpighet och perceptionssvårigheter.
- Avvikelser i
nucleus caudatus
och
corpus callosum
- Primära hjärnskadefaktorer hos >50%:
Låg födelsevikt, asfyxi, hypoglykemi, hyperbilirubinemi
- Rökning och alkohol
under graviditet (hos modern) ökar risken för hyperaktivitet hos barnet.
- Ärftlighet:
Hyperaktivitet hos primärsläktingar i 20% av fallen. 51% konkordans hos enäggstvillingar, 33% hos likkönade 2-äggs tvillingar.
- Föräldrarnas attityd under uppväxten spelar ingen roll
för utvecklingen av syndromet. Detta kan lindra skuldkänslor!
-
Ouppmärksamhet:
Slarvfel i skolarbete eller yrkesliv, misslyckande med arbetsuppgifter, undvikande av aktiviteter som kräver mental uthållighet, distraktion av yttre stimuli.
- Hyperaktivitet:
Mycket prat, svårighet att hålla kroppen stilla, rastlöshet.
- Impulsivitet:
Otålighet, svårighet att vänta på sin tur, störande inhopp i andras samtal eller aktiviteter.
- Symptom visar sig tidigt
men diagnos ställs oftast vid skolstart då kraven på diciplin, uppmärksamhet och socialt samspel skärps.
Initiativ till basutredning: Rektor, arbetslag, vårdnadshavare, barn– och elevhälsoteam
Samtycke från vårdnadshavare. Rektor beslutar om första pedagogisk utredning . Efter denna första utredning beslutar rektor efter samråd med barn– och elevhälsoteamet om basutredning
Psykologutredning
Medicinsk utredning
Pedagogisk utredning
Social utredning
Gemensam analys, sammanfattning, rekommendation. Vårdnadshavare informeras
Ev remisser: BUP, ansökan särskola etc.
Överlämnande till rektor
Åtgärder i lärandemiljön
Uppföljning planeras.
- Görs ofta via skolan
och initieras på föräldrarnas begäran. Används för att ställa neuropsykiatriska diagnoser och samtidigt ge en ”bruksanvisning” på hur barnet fungerar och bör hanteras.
- Pedagogisk bedömning:
Inlärning, beteende, social förmåga i skolmiljön. Behövs extra lärarresurser? Behös specialskola?
- Psykologisk bedömning:
Begåvningsnivå, beteende. Hur långt kan barnet förväntas komma i sin kognitiva utveckling? Vilka är barnets främsta svårigheter?
- Medicinsk bedömning:
Anamnes av föräldrar, undersökning. Andra sjukdomar? Bakomliggande orsaker?
Egenskap |
ADD |
ADHD |
Symptomatologi |
Passivitet, oföretagsamhet, dagdrömmande, inåtvända, initieringsproblem |
Snabb och överaktiv, inhiberingsproblem, utagerande, trotsig, aggressiv |
Familjeproblem |
Skol– och inlärningssvårigheter vanligt hos familjemedlemmar |
Antisocial problematik vanligt hos någon av föräldrarna |
Kamratrelationer |
Social isolering, kamrater är ointresserade, tyst och blyg |
Ofta i öppna kamratkonflikter, stöts aktivt ut av kamrater |
Skolprestationer |
Mer av inlärningssvårigheter |
Vanligare med social skolproblematik, anpassningsproblem, specialklass |
Neuropsykologi |
Bristande exekutiva funktioner. Nedsatt automatisering, arbetsminne och processhastighet. |
Bristande exekutiva funktioner med impulskontrollproblem |
Prognos |
Oklar (få data) |
Stor risk för negativt förlopp med ffa antisocial problematik. |